Selecteer een pagina

Traiectum Piano Quartet

27 oktober 2024

Aanvang: 12:15

Traiectum Piano Quartet

Het Pianokwartet is rond 2020 ontstaan in de familiekring. Op vakantiedagen en rond feestdagen kwamen de leden toch al bij elkaar, en muziekinstrumenten waren nooit ver weg. Alle leden van het pianokwartet vinden de kamermuziek een geweldige afwisseling met het lesgeven en orkestspel, wat zij op regelmatige basis beoefenen.

Saskia Frijns (Viool)

Saskia Frijns rondde haar bacheloropleiding viool af aan het Conservatorium van Maastricht en haar masteropleiding bij Elisabeth Perry aan het Utrechts Conservatorium. Saskia remplaceert regelmatig in orkesten zoals het Metropole Orkest, Phil Zuid, het Balletorkest, het Noordpool Orkest en Ars Musica. Als (orkest)musicus is Saskia thuis in veel verschillende genres, van klassiek tot jazz, pop en dance.

Daarnaast musiceert Saskia regelmatig in kamermuziekverband. Zo geeft ze regelmatig concerten samen met haar zus, pianiste Anne Frijns, met wie zij de mooiste muziek uit het viool-pianorepertoire uitvoert, met het hobokwartet Origami Ensemble, en met Duo Stellina, een viool-altvioolduo samen met Bart Folkers.

Bart Folkers (Altviool)

Bart Folkers groeide op in Almelo, waar hij vanaf zesjarige leeftijd al bezig was met muziek en op tienjarige leeftijd begon met vioolles aan Muziekschool Twente. Op negentienjarige leeftijd begon Bart met altviool en een jaar later begon hij met zijn studie muziekwetenschap aan Universiteit Utrecht. Eveneens een jaar later startte hij aan HKU Utrechts Conservatorium, waar hij zijn studie altviool aanving bij Mikhail Zemtsov, die hij in 2019 voltooide. In 2021 heeft hij zijn masteropleiding voltooid bij Julia Dinerstein op Hogeschool voor de Kunsten Codarts te Rotterdam. Bart Folkers werkte samen met musici als Janine Jansen, Jules Buckley, Jac van Steen, David Grimal en Pieter Wispelwey.

Bart Folkers speelt regelmatig in diverse orkesten, zoals Sinfonia Rotterdam, Phion, Noordpool Orkest en Kamerata Zuid. Daarnaast werkt Bart regelmatig aan operaproducties bij de Nationale Opera en Holland Opera.

Fernando Romaguera Lara (Cello)

Fernando Romaguera Lara (1995) sloot zijn bachelorstudie af aan het Conservatori Superior de Música de Valencia (Spanje). Vervolgens voltooide hij een Master of Music aan de Hogeschool voor de Kunst Utrecht bij Timora Rosler en later een tweede Master of Music in de Hochschule Luzern (Zwitserland) bij Christian Poltéra, met een focus op orkestspel. Daarnaast heeft hij masterclasses gevolgd van cellisten, zoals Gary Hoffman, Asier Polo, Troels Svane, Peter Bruns of het Quiroga String Quartet. Momenteel maakt Fernando deel uit van Symfonieorkest Vlaanderen en speelt hij in andere orkesten van Nederland, België, Duitsland en Spanje. Momenteel speelt hij op een Franse cello uit 1820.

Anne Frijns (piano)

Pianiste Anne Frijns (1996) studeerde aan de conservatoria van Maastricht en Utrecht bij Joop Celis en Henry Kelder. In 2022 behaalde ze in Utrecht haar masterdiploma. Sindsdien richt zij zich vooral op kamermuziek en is ze verschillende muzikale samenwerkingen aangegaan, met name met zangers en strijkinstrumenten. De laatste jaren specialiseert Anne zich in muziek van begin 20e eeuw. In 2022 en 2023 gaf Anne concertlezingen voor het Muziekcentrum van de Omroep en voor de Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis. In deze lezingen vertelde zij over verschillende Nederlandse componistes uit de 20e eeuw en bracht ze hun werken ten gehore.

Naast haar activiteiten als uitvoerend musicus is Anne momenteel de master Applied Musicology aan de Universiteit van Utrecht aan het afronden. Ook is zij actief als pianodocente in Utrecht en Barneveld.

Over Mozarts tweede pianokwartet in Es majeur

Mozart kreeg in 1785 een opdracht van een muziekuitgeverij (Franz Anton Hoffmeister) om drie pianokwartetten te schrijven. Zijn eerste pianokwartet (in g mineur) liep uit op een klein fiasco: het Weense publiek vond het stuk nogal saai, onsamenhangend en moeilijk. Dat kwam vooral door het feit dat de première werd uitgevoerd door vier amateurs. De amateurs waren erg belangrijk voor muziekuitgeverijen, en als een stuk te moeilijk was, zouden zij het niet kopen. Daarom ontsloeg Hoffmeister Mozart van de plicht om nog twee pianokwartetten te schrijven. Negen maanden later schreef Mozart echter alsnog een tweede pianokwartet, het stuk wat u vandaag zal horen. In tegenstelling tot het eerste kwartet, is dit stuk een vrolijk en levenslustig kwartet, als het ware een tegenreactie op zijn eerste pianokwartet.

Over Mahlers pianokwartet in a mineur

Mahler gebruikte zijn pianokwartet eigenlijk als studiestuk voor zijn compositietechniek. De eerste schetsen zette hij toen hij 15 of 16 jaar was, toen hij aan het einde van zijn eerste jaar was aan het Weense Conservatorium. 10 Juli 1876 ging het stuk voor het eerst in première, met Mahler zelf achter de piano. De ‘laatste’ uitvoering van het stuk was op 12 september 1876, waar ook de vioolsonate van Mahler moet hebben geklonken. Helaas is die vioolsonate tot op heden niet teruggevonden. Ook het pianokwartet is lange tijd in de vergetelheid beland. Het werd pas herontdekt in 1960 door de weduwe van Mahler: Alma Mahler.

Het pianokwartet van Mahler is niet afgemaakt: het eerste deel is compleet, en er zijn 24 maten overgeleverd van wat een tweede deel (scherzo) had moeten worden. Het pianokwartet van Mahler is ook in de hedendaagse cultuur nog belangrijk, en komt onder andere voor in de film ‘Shutter Island’ (2010). U zult vandaag het eerste deel van het kwartet horen.

Over Brahms’ pianokwartet in g mineur

Brahms componeerde zijn eerste pianokwartet tussen 1851 en 1861. Het stuk beleefde haar première in 1861 in Hamburg, met Clara Schumann achter de piano. Ook op 16 november 1862 werd eveneens een belangrijke uitvoering gegeven in Wenen, waarbij  Brahms de pianopartij van het kwartet voor zijn rekening nam.

Het kwartet kan bijna worden vergeleken met een symfonie. Niet alleen vanwege de omvang van het werk, maar ook door de ‘doorwerkende variatie’, die Brahms op subtiele wijze inzet om eenheid in zijn pianokwartet te creëren tussen de delen. In zijn vier delen van uiteenlopende karakters, schept Brahms een eigen klankwereld die ongelofelijk rijk is. Als finale heeft Brahms het vierde deel ‘Rondo alla zingarese’ genoemd, wat ‘Zigeuner Rondo’ betekent. Hoewel dit pianokwartet één van de eerdere kamermuziekwerken is van Brahms, luidt dit kwartet het begin in de grensverleggende composities op het gebied van kamermuziek van de ‘tweede romantische golf’..

 

PROGRAMMA

Mahler, Gustav          Pianokwartet in a mineur
(1860-1911)

Mozart, W.A.             Pianokwartet in Es Majeur (K. 493)
(1756-1791)                 1.  Allegro
                                      2. Larghetto
3. Allegretto

Pauze

Brahms, Johannes  Pianokwartet in g mineur
(1833-1897)                1. Allegro
                                      2. Intermezzo en Trio
                                      3. Andante con moto
                                      4. Rondo alla Zingarese: Presto

FOTO: