Selecteer een pagina

Bakkie Bach

23 februari 2025

Aanvang: 12:15

 Kofferbakcollectief

In de zomer van 2020 ontstond er, temidden van de eerste Coronagolf, een bijzonder initiatief van Klaartje van Veldhoven (sopraan), Mattijs vd Woerd (bariton), Renee Bekkers (accordeon) en Benjamin Glorieux (cello).
De muziektheatervoorstelling De Boerencantate van J.S. Bach werd door hen in het Nederlands uitgevoerd, o.a. op boerenerven en in stallen.
Rahul Gandolahage over ‘De Boerencantate’, NRC, 31-08-2020 *****‘Ineens was Corona geen beperkende factor, maar de aanzet van iets even briljants als grappigs . Het durven loslaten van conventies en de boertige humor, zonder platvloers te worden, verdient alle mogelijke lof. De voorstelling werd een gigantisch succes. De Boerencantate werd meer dan 40 keer uitgevoerd en kreeg aandacht in de landelijke pers zoals De Volkskrant en het NRC (5 sterren) en werd geprezen als één van de beste voorstellingen van 2020. Dat vraagt natuurlijk om een vervolg!

BAKKIE BACH
Toegankelijk muziektheater met veel humor én de kwaliteit van de muziek van Bach!
De Koffiecantate van J.S. Bach, is een geestige miniopera van 45 minuten in zakformaat. De compositie gaat over vader Schlendrian die zijn dochter Lieschen van haar koffieverslaving af probeert te krijgen. Hij geeft haar alleen toestemming om te trouwen als ze stopt met koffiedrinken. Terwijl Schlendrian op zoek gaat naar een geschikte man voor zijn dochter, vertelt Lieschen stiekem aan iedereen dat ze trouwt onder één voorwaarde: dat ze koffie mag zetten wanneer ze wil. Het moraal van dit verhaal: vrouwen houden nu eenmaal van koffie! De Nederlandse vertaling van Carel Alphenaar zal worden gezongen in de uitvoering zodat het goed te volgen is voor een groot publiek. Ach pappie, wat een mokerslag! Als ik niet drie keer op een dag mijn koppie koffie drinken mag dan krijg ik heftig huiduitslag word ik zo’n uitgedroogde kokkel’

Klaartje van Veldhoven:
Klaartje wordt geprezen vanwege haar heldere stemgeluid, haar avontuurlijkheid en integere interpretaties. Zij was al vanaf jonge leeftijd te horen op de concertpodia in binnen- en buitenland. Klaartje studeerde in Zwitserland en Nederland aan de Schola Cantorum te Basel en het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Zij toerde door Europa met het European Union Baroque Orchestra o.l.v. Christina Pluhar. Ze zong als soliste bij het Residentie Orkest en ze werkt regelmatig met de Nieuwe Philharmonie Utrecht o.l.v Johannes Leertouwer en met Ton Koopman en Sigiswald Kuijken en Concerto Copenhagen o.l.v. Alfredo Bernardini.
Ze neemt deel aan projecten van de Nederlandse Bachvereniging als ripieno zanger, was ze te gast bij het Norsk Solistkoret, o.l.v. Grete Pedersen, Vokal Nord o.lv.Bjorn Andor Drage en le concert Etranger o.l.v. Itay Jedlin. Klaartje heeft meegewerkt aan verschillende (eigen) CD- producties, zoals o.a. ‘Komt in mein Herzenshaus’, de Hohe Messe
van J.S. Bach met de Nederlandse Bachvereniging, King Arthur van H. Purcell met Barokopera Amsterdam etc. Klaartje is regelmatig te gast bij Radio 4 en ze is de samensteller van de Bach lijst bij de website www.24classics.nl

Mattijs van de Woerd:
Mattijs studeerde aan de conservatoria van Rotterdam en Amsterdam bij Sylvia Schlüter en Margreet Honig. Hij is winnaar van de Vriendenkrans van Het Concertgebouw (2001) en de Wigmore Hall International Song Competition (2003). Mattijs trad onder andere op met de Nationale Opera, Nederlandse Reisopera, Opéra La Monnaie Brussel, Opéra Monte-Carlo, Koninklijk Concertgebouworkest, Nederlandse Bachvereniging, Los Angeles Philharmonic, etc. Op de operabühne was hij onder meer te horen als Papageno in Die Zauberflöte, de titelrol in Don Giovanni en Guglielmo in Così fan tutte (Mozart) etc., Daarnaast creëerde Mattijs rollen in nieuwe opera’s van o.a. Louis Andriessen, Micha Hamel, Willem Jeths e.a. Van 2005 tot 2017 was hij lid van de oude-lichte-muziekformatie Frommermann. Mattijs maakt deel uit van artiestencollectief Splendor Amsterdam.

Renée Bekkers:
Renée is een groot ambassadrice van het klassiek accordeon. Haar specialiteit is kamermuziek en muziektheater en dat doet ze met grote bevlogenheid en op het hoogste niveau. Via Stichting Accordion for Art produceert Renée haar eigen muziekvoorstellingen en concerten met o.a. TOEAC en anderen. Sinds 2021 is Renée zakelijk leidster van De Link, een concertorganisatie voor nieuwe gecomponeerde muziek. Renée speelt samen met o.a. Pieternel Berkers (accordeon) in het duo TOEAC, Jacobien Rozenmond (viool), in het Asko | Schönberg en vele andere musici. Daarnaast speelt zij in verschillende muziektheatervoorstellingen zoals ’De Paraplu’, ’Fairly Tales’ en ’Vivaldi Code Rood’. Renée geeft met grote regelmaat (kamermuziek)concerten in binnen en buitenland. Renée speelde op festivals als het Cheltenham Festival, Festival de Saintes, Rheingau Festival, Mosel Musikfestival, Gergiev Festival etc. Vele composities werden voor haar ensembles geschreven door o.a. W. Jeths, C. Meijering, G. Beljon, B. de Murashkin e.a. Met TOEAC bracht zij 3 CD’s uit en met duo Rozemond & Bekkers bracht zij ‘VOX’ uit. Renée is als hoofdvakdocent verbonden aan het Fontys Conservatorium.

Pepijn Meeuws:
Pepijn is “Meester in ruis en boventoon.” (Guido van Oorschot, Volkskrant 2012) “Meeuws legt grote klankperfectie aan de dag.” (Frederike Berntsen Telegraaf 2009). Cellist Pepijn Meeuws (Roermond 1974) studeerde bij Jean Decroos en Dmitri Ferschtman aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Hij volgde masterclasses bij onder meer Steven Isserlis en Frans Helmerson. In 2001 was hij mede oprichter van het Trio Suleika, waarmee hij verschillende prijzen en onderscheidingen won zoals de Vriendenkrans van het Concertgebouw (2002) en de prestigieuze Kersjesprijs (2007). Met Trio Suleika trad Pepijn onder meer op in de Internationale Pianotrioserie van het Concertgebouw, de Robeco Zomerconcerten, Concertgebouw Tracks, de Kam Pianotrioserie etc.
Pepijn Meeuws speelde als gastspeler ook in andere ensembles en musici waaronder de Royal Concertgebouw Chamber Soloists, het Schönberg Ensemble, het Nederlands Blazers Ensemble etc. Als solist trad Pepijn onder meer op in de celloconcerten van Dvorak, Saint Saens, Elgar, Shostakovich en Röntgen in Nederland en Engeland met onder meer de dirigenten Vassili Sinaiski, Quentin Clare, Jules van Hessen en Alexandru Lascae. Als aanvoerder speelde hij in het het Amsterdam Symphony Orchestra en het Gelders Orkest. Sinds 2005 is
hij lid van het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

 

Programma:

J.S. Bach                Prélude uit de eerste cello suite
(1685-1750)
Pau Casals             Song of the birds
(1876-1973)
Maurice Ravel      Kaddish
(1875-1937)
Maurice Ravel      Chanson épique
(1875-1937)
Kurt Weill              Youkali
(1900-1950)

PAUZE

J.S. Bach                Koffiecantate
(1685-1750)          (Schweigt stille, plaudert nicht, BWV 211)

FOTO: